pestalozzi

“Let us build a world in which children can live” – suradnja Pestalozzi zaklade i Udruge IKS!

U okviru pripreme za nadolazeću interkulturalnu razmjenu učenika osnovnih škola, naša je djelatnica Matea Marić sudjelovala na radionici Think globally, act locally.

 

Zaklada za djecu Pestalozzi jedinstvena je organizacija sa sjedištem u Švicarskoj čiji je rad još od 1946. godine usmjeren na pružanje podrške djeci i mladima. Osim u matičnoj zemlji, zaposlenici Pestalozzi zaklade promoviraju participativne oblike učenja te su angažirani oko pružanja pristupa kvalitetnom obrazovanju djeci i mladima u čak 12 različitih zemalja. Posebnu pozornost pritom usmjeravaju na primjenu i istraživanje različitih pristupa namijenjenih savladavanju prepreka za djecu pripadnike etničkih manjina, osnaživanje djevojčica, smanjenje stope napuštanja škole, poboljšanje kvalitete nastave te integraciju djece s posebnim potrebama u školski sustav. Također, u kontekstu Pestalozzi pristupa, promiče se razvoj kritičkog načina razmišljanja, ravnopravnost spolova, obrazovanje za globalno građanstvo kroz interkulturne razmjene te osnaživanje lokalnih partnerskih organizacija kao i edukacija njihovih djelatnika za provedbu edukativnih sadržaja za djecu i mlade prema opisanom švicarskom modelu. 

Matea je tako imala priliku prisustvovati provedbi online radionice u trajanju od tri dana naziva Think globally, act locally. Na ovoj inspirativnoj radionici sudjelovali su mladi iz Makedonije i Srbije – učenici završnih razreda osnovne škole te početnih razreda srednjih škola. S obzirom na situaciju s korona virusom, svaki se učenik priključio radionici iz udobnosti svog doma, a voditelji Daniel i Pascal sadržaj su radionice prilagodili online okruženju. U nešto manje od tri sata, djeca su, individualno ili u grupama, prolazila aktualne teme vezane uz klimatske promjene i novu “korona realnost”.  Učenici su svakim novim dijelom radionice imali priliku na zabavan i zanimljiv način upoznati problematiku navedenih društvenih problema, mogli su iznijeti svoja razmišljanja i brige, ali i bolje se upoznati s problemima svojih kolega iz drugih zemalja. Prošli su tako vježbu Earth as an Apple (https://canolaeatwell.com/earth-as-an-apple/), vježbu Zen moment: draw a spiral koju su voditelji upotpunili na način da su sudionike naveli da promišljaju o životu prije pojave korona virusa te o promjenama do kojih je njegova pojava dovela u njihovim društvenom i obiteljskom životu, a imali su i mogućnost izračunati svoj ekološki otisak (https://www.footprintcalculator.org/). 

 

Think globally, act locally

 

Sudeći po reakcijama učenika i njihovoj volji za sudjelovanjem u raspravama i dijeljenjem svojih razmišljanja – radionica je postigla veliki uspjeh! Osim što su iskazali zabrinutost manjkom kvalitetnih politika usmjerenih na reciklažu otpada u vlastitim zemljama, otvorili su se svojim kolegama i voditeljima radionice po pitanju situacije s korona virusom. S obzirom na činjenicu da velika većina sudionika nema mogućnost praćenja nastave uživo zbog rigoroznih mjera, zahvalni su što su imali priliku opušteno se družiti, pa makar i u online okruženju, i pritom naučiti nešto novo.

Dana 29. ožujka 2019. Udruga IKS potpisala je ugovor s Uredom za udruge Vlade Republike Hrvatske o dodjeli financijskih sredstava za projekt “CROSS WORK – partnerstvo obrazovanja za globalno građanstvo” / CROSS WORK – Global citizenship education partnership, u maksimalnom iznosu prihvatljivih troškova od 1.648.463,69 kuna, od čega bespovratna sredstva iznose 1.483.617,32 kune, uz stopu sufinanciranja od 10%. Sredstva Ureda za udruge osigurana su u državnom proračunu, aktivnost – Financijski mehanizam švicarskog doprinosa procesu proširenja Europske unije, Švicarsko-hrvatskoga programa suradnje.

“CROSS WORK – partnerstvo obrazovanja za globalno građanstvo” ima za cilj doprinijeti održivom lokalnom razvoju i mirnom suživotu kroz osnaživanje partnerstva između hrvatskih i švicarskih organizacija civilnoga društva. Djeca i mladi iz Sisačko-moslavačke županije, nerazvijene regije u Hrvatskoj, u projektu imaju priliku sudjelovati u interkulturalnim aktivnostima s vršnjacima. Kroz prijenos modela dobre prakse od strane švicarskog partnera razvijaju se kapaciteti obrazovnih ustanova, organizacija civilnoga društva i zajednica.

Bitno je za kraj napomenuti da smo slijedom razmjene dobre prakse sa Švicarskim partnerima u Trogenu metode primijenili i u Hrvatskoj kroz aktivnost Cross Work projekta na ljeto 2020. godine organizacijom Ljetnog kampa u Orahovici na kojem je sudjelovalo 26 učenika srednjih škola i ukupno 39 sudionika. Sljedeći dio projekta jest provedba “Interkulturalne razmjene” (planirana za travanj 2021. u Trogenu) čiji će sudionici biti učenici šestih, sedmih i osmih razreda osnovnih škola s područja Banovine, SMŽ. Aktivnost ćemo održati u Hrvatskoj budući da su na snazi mjere koje sprječavaju odlazak u CH. Teme na kojima ćemo raditi sa polaznicima razmjene jesu sljedeće:

  1. Identitet, antidiskriminacija, kultura
  2. Ekologija i klimatske promjene
  3. Razvoj kritičkog načina razmišljanja i građanski aktivizam

Pozadinska problematika cjelokupnog programa koju će naši djelatnici svakodnevno adresirati bit će mentalno zdravlje djece i mladih budući da su istraživanja pokazala da novonastala situacija s korona virusom nikako nema pozitivan učinak na normalan emocionalni rast i razvoj naše ciljane skupine. 

Radujemo se nadolazećim izazovima i prilici za pružanjem kvalitetnog vaninstitucionalnog obrazovanja, osobito u ovom razdoblju nakon potresa kada je djeci potreban barem kratak odmak od svih problema kojima su okruženi!  

 

Reakcije sudionika koji su posjetili Children’s Village u Švicarskoj

 

“Let us build a world in which children can live.”

Walter Robert Corti – Founder of the Children’s Village

 

Projekt sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske.

Stajališta izražena u ovom članku isključiva su odgovornost Udruge IKS i ne odražavaju nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.